Anabole en katabole staat

Anabole en Katabole processen

We kunnen als mensen in twee verschillende processen verkeren, namelijk anabole en katabole processen. Dit klinkt misschien ingewikkeld maar het valt best mee. Ik zal in dit artikel uitleggen wat deze twee processen inhouden en wanneer je anabool of katabool bent.
 

Wanneer je serieus met krachttraining bezig bent zal je vast al eens van de termen anabool en katabool gehoord hebben. De meeste zullen bij anabool denken aan het anabole gebruik (misbruik) in de sportscholen. Het ligt alleen iets genuanceerder, anabool betekent ‘opbouwend’. Bij het gebruik van anabole steroïden worden (chemische) anabolen gespoten of geslikt. Hierdoor ligt de spieropbouw hoger en deze blijft ook langer doorgaan. Een anabool proces is daarentegen iets natuurlijks wat bij ieder levend organisme plaats vind, zo ook bij mensen.
 

Anabool

Wanneer je anabool bent verkeer je in een opbouwende fase. Dit is dus in principe een proces waar je lang in wilt zitten. Er is echter wel een katabool proces voor nodig om in een anabool proces te komen. Wanneer je bijvoorbeeld traint raakt je lichaam langzaam katabool (afbraak fase). Om dit proces om te zetten naar een anabool proces is het noodzakelijk om de juiste voeding te nemen en voldoende rust te krijgen. Niet rusten, niet eten of te lang trainen zorgt er dus voor dat je én niet anabool wordt en langer katabool blijft. Voldoende rust en de juiste voeding is daarom noodzakelijk om het anabole proces te realiseren.
 

Katabool

Een katabool proces is dus het tegenovergestelde van een anabool proces, een afbrekende fase. Het lichaam gaat z’n energie putten uit reserves en je reserves zijn je vet- en spierweefsel. Gezien glycogeen (glycogeen is brandstof voor je lichaam die wordt opgeslagen in je spieren en lever) uit spiermassa makkelijker te verbranden is, zal je langzaam spiermassa verliezen. Dit wil je natuurlijk tegengaan. Een katabool proces klinkt misschien eng, maar dit proces is noodzakelijk om hierna weer in een anabole proces te komen.
 

Wanneer ben ik anabool of katabool

  • Training
  • Tijdens het trainen breek je je lichaam als het ware af. Dit is dus een katabole staat. Daarom is het noodzakelijk om voldoende rust en de juiste voeding tot je te nemen na je training. Je wilt zo snel mogelijk weer in een anabool proces komen.

  • Als je ziek bent
  • Wanneer je ziek bent heeft je lichaam een hoop energie nodig om de bacteriën uit je lijf te krijgen. Hierdoor worden allerlei processen in werking gesteld waardoor je lichaam in katabole staat verkeert. Uitzieken en goed blijven eten is belangrijk en zorgt ervoor dat je weer in anabool proces komt?

  • Tijdens je slaap/In de ochtend
  • Tijdens je slaap herstelt je lichaam allerlei belangrijke processen. Hier is een hoop brandstof voor nodig en naarmate de slaap vordert raken we langzaam in een katabool proces. Je doet er dus verstandig om na de 7 tot 9 uur slaap je reserves aan te vullen door te eten.

 

Voeding en rust

Voeding en rusten spelen dus een cruciale rol om weer in een anabool proces te komen. Ook is het belangrijk dat je niet te lang sport. Wanneer je te lang sport zal je te lang in een een katabool proces verkeren en breek je dus eerder te veel af dan dat je opbouwt. Ik adviseer maximaal 45 minuten tot een uur te trainen. Na je training is het vooral belangrijk om eiwitten en koolhydraten tot je te nemen omdat je deze tijdens het trainen hebt verbruikt. Een eiwit shake in combinatie met een stuk fruit is een aanrader in deze.
 

Balans

Je denkt nu misschien dat je nooit in een katabool proces wilt komen, gezien in dit een afbrekende fase is. Het is echter nodig eerst katabool te worden om hierna in een anabool proces te komen. Zonder te trainen raak je niet katabool en kom je hierna ook niet in een anabool proces. Het gaat dus om de juiste balans. Je wilt namelijk wel zo snel mogelijk uit een katabool proces. Dit doe je door voldoende rust te nemen en de juiste voeding te eten.
 

Hormonen

Hormonen spelen essentiële rollen bij vele processen in ons lichaam, dus ook als je kijkt naar een anabool en katabool proces. De hormonen testosteron (mannelijke geslachtshormoon), groeihormoon (verjongingshormoon), cortisol (stresshormoon) en oestrogeen (vrouwelijk geslachtshormoon) zijn voor het grootste gedeelte verantwoordelijk voor zowel een anabole als een katabole staat. Zowel mannen als vrouwen beschikken over testosteron én oestrogeen spiegels. Alleen een man heeft een ruim hogere hoeveelheid testosteron t.o.v. oestrogeen in zijn lichaam.

  • Anabool (opbouwend) Testosteron en Groeihormoon
  • Katabool (afbraak) Cortisol en Oestrogeen

Testosteron en groeihormoon zijn verantwoordelijk voor het anabole proces terwijl cortisol en oestrogeen verantwoordelijk zijn voor het katabole proces. Wanneer je doel is om in spiermassa aan te komen en je vet percentage te verlagen is het zaak om zowel testosteron als groeihormoon hoog te houden en je cortisol en oestrogeen lager te houden. Ook hier geldt weer dat het om de juiste balans gaat, want cortisol en oestrogeen hebben beiden weer cruciale andere rollen in ons lichaam.
 

Conclusie

Een anabool proces is een opbouwende fase en een katabool proces is een afbrekende fase. Je wilt in principe vooral in het anabole proces verkeren. Vergeet echter niet dat je hiervoor eerst het katabole proces hebt moeten doorlopen. Het is dus niet slim en tevens niet haalbaar om constant in een anabole staat te verkeren (zonder het gebruik van anabole steroïde). Voor het anabole proces zijn met name testosteron en groeihormoon verantwoordelijk en voor het katabole proces cortisol en oestrogeen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *